1 Helsefremmende arbeid er forankret i barnehagen.
Det helsefremmende arbeidet er forankret i barnehagens årsplan, vedtekter, øvrige styringsdokumenter og arbeidsmåter. Arbeidet evalueres jevnlig. De ansattes kompetanse skal sikre en god helsefremmende hverdag.
2 Barnehagen arbeider systematisk for å fremme psykisk helse og godt psykososialt miljø.
Barnehageeier og styrer setter det psykososiale miljøet på dagsordenen. De ansatte ivaretar barna, skaper et inkluderende miljø og arbeider for et godt psykososialt miljø som forebygger mobbing og krenkelser.
3 Alle barna er fysisk aktive minst 90 minutter hver dag.
Aktiviteten kan deles opp i flere bolker, ute og inne. Naturopplevelser og nysgjerrighet er sentralt i barnas hverdag. Aktivitetene bør være varierte.
4 Nasjonale retningslinjer for mat og måltider i barnehagen følges.
Ansatte bidrar til at måltidene er helsefremmende og at barna får gode matvaner. Vann er tørstedrikk.
5 Barnehagen er tobakksfri.
Det er ikke tillatt å bruke røyk eller snus i barnehagens åpningstid.
6 Barnehagen har fokus på god hygiene.
Barnehagen bidrar til at barna får gode hygienevaner. Vask av hendene etter toalettbesøk og før måltid er eksempler på vaner som barnehagen kan bidra til å etablere.
7 Barnehagen bidrar til at barna erfarer og lærer hva som er helsefremmende.
Barna skal få lære og erfare om sunn mat, fysisk aktivitet og andre sunne levevaner. De voksne er gode forbilder.
8 Barnehagen har godt samarbeid med foresatte og tverrfaglige tjenester etter behov.
Barnas fysiske og psykiske helse er tema på foreldremøter og i foreldresamtaler. Etter behov etableres det tverrfaglig samarbeid med andre instanser for helhetlige tilbud.
9 Barns medvirkning vektlegges.
Barna engasjeres og tas med i diskusjoner om tiltak og tilbud som angår dem.
10 Barnehagen arbeider systematisk med ulykkesforebyggende arbeid.
Det arbeides med å forholde seg til trafikk og andre sikkerhetsfremmende og ulykkesforebyggende tiltak for å skape robuste og trygge barn